e-Fatura/GİB Durum Kodları
e-Fatura durum kodları nedir, ne anlama gelir?
Birçok işletmenin basılı fatura yerine kullandığı e-Fatura uygulamasında faturanın düzenlenmesinden karşı tarafa teslim edilmesine kadar geçen sürede pek çok işlem gerçekleşir. Süreç içerisindeki her bir işlemin kendine özgü bir kodu vardır ve e-Faturanın o andaki durumunu ifade etmekte kullanılır.
e-Fatura durum kodu nedir?
e-Fatura uygulamasında işletme satmış olduğu mal veya hizmet için elektronik ortamda belge düzenler. İşlemin başlangıcından faturanın alıcıya teslim edilmesine kadar her adımı doğru tanımlamak için özel e fatura durum kodu kullanılır. Böylelikle faturanın güncel durumu, niteliği gibi bilgiler anlık olarak alınabilir.
Ayrıca faturanın düzenlenmesi veya iletilmesi aşamasında ortaya çıkabilecek hatalar durum kodu aracılığıyla bildirilir ve düzeltme şansı elde edilir.
Güncel GİB detaylı durum kodlarına, buraya tıklayıp ulaşabilirsiniz.
En sık karşılaşılan GİB durum kodları aşağıda listelenmiştir. Diğer durum kodlarına ise yukarıda verilen bağlantı üzerinden ulaşılabilir.
1210 Kodu – Doküman bulunan adrese gönderilemedi.
Faturanın alıcısına ulaştırılamadığını gösteren bu kod alındığında süreç izlenmeli ve yeniden gönderimlerin ardından kodun değişip değişmediğine dikkat edilmelidir. Sistemin 3 defa daha deneyeceği gönderim işlemlerinin sonucunda beklenen bildirim 1215, 1220, 1230 veya 1300 durum kodlarına dönüşmesidir.
1210 durum kodu nedeniyle, Gelir İdaresi Başkanlığı’na (GİB) yapılan gönderim denemelerine rağmen fatura durumu değişmez ve belirli bir süre içerisinde sonuç alınamazsa; ilgili fatura numaraları aşağıdaki e-posta adreslerine bildirilerek durum hakkında bilgilendirme yapılmalı veya GİB’in 189 Vergi İletişim Merkezi ile iletişime geçilmelidir.
Kurum eposta adresi : efatura@gib.gov.tr
Kurum eposta adresi : efatura@gelirler.gov.tr
1220 Kodu – Hedeften sistem yanıtı gelmedi.
“Hedeften sistem yanıtı gelmedi” olarak adlandırılan e-Fatura 1220 hata kodu, 2 gün içerisinde güncellenerek değişime uğramalıdır. Aksi hâlde faturanın alıcısı konumundaki müşteri ile temasa geçilmesi yerinde olacaktır. Bu kod alındığında fatura yeniden gönderilmez ve kodun 1230 veya 1300’e değişmesi beklenir.
1220“HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI” durum kodunda alıcı zarfı sistemine aldığını GİB'e bildirmiş ancak zarfı sorunsuzca işleyip işleyemediğine dair olumlu ya da olumsuz bir cevap dönmemiştir.
Zarf merkezde işlendikten sonra alıcıya gönderilir, eğer gönderim başarılı olmuş ise; alıcıdan merkeze sistem yanıtı gelene kadar zarfın merkezdeki durumu 1220 “HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ “ şeklinde olur ve buna göre faturanın ERP statüsü de “Alıcıya gönderildi” olmaktadır.
Bu durumda GİB yanıt dönmeyen mükelleflere otomatik uyarı maili atar. Ancak alıcı ile iletişime geçilerek yanıt dönmeleri sağlanabilir. Bu durumdaki zarfların içerisindeki faturaların tekrar gönderilmesi mükerrer gönderim olacağından ikinci kez gönderilmemesi gerekmektedir.
220 durumunun 1230 veya 1300 durumuna dönmesi beklenmelidir.
NOT 1: İki gün içerisinde durum kodu güncellenmez ise; bu konuda alıcı ile görüşülebilir.
NOT 2: Gönderici ve alıcı taraf da ilgili faturayı muhasebe kayıtlarına geçirebilir.